Massage är något de allra flesta njuter av, särskilt efter en lång dag med umbäranden, stress och slit. Vad är det som är så bra med detta fenomen och visste du att du enkelt kan ordna ett eget spa hemma med rätt produkter?

Visste du att massage har en rad positiva effekter? Med en massagedyna hemma, till exempel i spahörnet i ditt badrum, kan du unna dig att slappna av ordentligt efter arbetsdagens slut. Har du ett badkar blir njutningen komplett, gärna med ett tänt ljus och lugn musik i bakgrunden.

Massage i badrummet med tända ljus

Ja, det är allas rätt att få massage efter långa dagar. Att bära matkassar, renovera eller bara jobba framför en dator tar ut sin rätt, med öm rygg och värkande axlar som resultat. Se till att unna dig massage även om du inte har en expert på detta hemma, då passar också en tur till en massör fint, eller en massagestol.

I Expressen går det att läsa om hur många anledningar det finns till att faktiskt unna sig själv en massage. Bland annat för att mjuka upp dina stela leder och lindra värk. Men också för att må bättre. Det visar sig nämligen att massage påverkar ditt mående, och kan hjälpa mot depression och andra liknande besvär. Även en trög mage kan få hjälp av massage enligt ny forskning. I kombination med medicin får du bättre resultat än de som bara går på medicin men inte får massage för sin förstoppning.

Andra bra grejer med denna typ av hälsovård är att det förebygger och lindrar spänningshuvudvärk, som ofta kommer sig av just spänningar i nacke och axlar. Där kan till exempel en nackmassage, helst av en partner du känner dig bekväm med, förbygga. Även om du känner dig riktigt stressad är det bra med beröringsmassage för att både minska stress och ångest, det är visat efter en studie i Japan där forskarna kunde se att studenter som fick massage före tentor hade mindre spända muskler och lägre nivåer av stresshormonet kortisol än de som inte fick det.

Massage är oftast positivt för dig – men inte alltid

Det är oftast bra med massage, för din kropp och hälsa. Men inte alltid. När är det inte det? Jo om du har något av följande ska du undvika massage:

  • Blödarsjuka
  • Reumatiska sjukdomar
  • Hjärt- och kärlsjukdomar
  • Kärlproblem som proppar, åderförkalkning, åderbråck och inflammation i kärl
  • Medicinering med propplösande och blodförtunnande medel
  • Akuta trauma
  • Öppna sår och variga processer
  • Hudsjukdomar som kraftiga eksem, smittande sjukdomar
  • Diabetes
  • Långvarig kortisonbehandling
  • Medicinering med antidepressiva medel
  • När avspänning är omöjlig
  • På avrådan från läkare

Aldrig massage:

  • Feber/infektion
  • Akut trauma
  • Långt gången cancer
  • Uttalad benskörhet
  • Inflammationer
  • Muskelbristningar

Mer om detta går det att läsa om i artikel i Göteborgs-Posten. Där går det även att förstå hur massage kan fungera antiinflammatoriskt och att massage frisätter må-bra-hormonet oxytocin som har stor betydelse för hur vi fungerar, särskilt för mindre barn. Även för dementa är daglig massage något som gör dem piggare och på bättre humör, något som minskar oro och det visuella kort- och långtidsminnet, samt det verbala långtidsminnet.

Här kan du hitta ställen att få massage på.